vrijdag 27 april 2012

Verbetering


Basisplan 3D

Gegevens student: Tessa Schaftenaar en Samantha Gaartman
Sectie: Beeldend Onderwijs
Groep: 3                       Aantal leerlingen: 18

Opdracht:.
De beeldende probleemstelling: De leerlingen hebben aan het einde van de les een agressieve slang gemaakt. Aan de hand van hun eigen fantasie en het verhaal dat wij vertellen. Technisch doel: De leerlingen kunnen door middel van knippen, plakken en verven een agressieve slang maken. Beeldende doel: De leerlingen kunnen de vorm van een slang agressief eruit laten zien. 

Betekenis:
Er is een jaarthema op school aanwezig, namelijk de jungle. De bedoeling van het jaarthema is dat de leerlingen hun kijk en hun kennis van de jungle te vergroten. Door middel van beelden, filmpjes en verhalen. Hun informatie te vergroten over het thema. Voorkennis activeren door middel van vragen te stellen. Zoals hoe ziet een slang eruit op z'n engst? Voor wat voor kleuren zou je kiezen?

Activiteiten:
Het is de bedoeling dat de leerlingen een agressieve slang gaan maken. Dit doel word bereikt door het verhaal en hun eigen fantasie. 

Vorm:
Het beeldaspect wat we met de leerlingen gaan behandelen. Is het beeldaspect: Vorm.
De leerlingen leren vormen te onderscheiden en te ordenen op grootte en vormsoort. 
Begrippen zoals; gelijk, verschillend, groter dan, kleiner dan, korter dan,langer dan,vorm, cirkel, vierkant, hoek, rechthoek, driehoek leren de leerlingen hier bij te gebruiken. Leerlingen leren eerder getekende/geboetserende vorm te herhalen.

Materiaal:
Wc rollen, karton, verf, ijzerdraad, pluisjes, watjes, stiften, lijm, schaar.

Beschouwing:
De leerlingen moeten weten hoe een agressieve slang eruit zien, we laten geen voorbeelden zien, zodat ze hun eigen fantasie kunnen gebruiken. Wel stellen we vragen; Hoe ziet de slang er op z'n engst uit? Kunnen jullie dat voordoen? 

Werkwijze:
De leerlingen gaan zelfstandig aan het werk nadat we de instructie hebben gegeven. 

Onderzoek: De leerlingen onderzoeken hoe een slang er op zijn engst uit ziet, en gebruiken hun fantasie erbij.




BASISPLAN 2D LES    




Gegevens student: Tessa Schaftenaar en Samantha Gaartman
Sectie: Beeldend Onderwijs
Groep: 3                       Aantal leerlingen: 18
Opdracht
De leerlingen hebben aan het einde van de les het uiterlijk van de jungle geschilderd op een redelijk groot doek. Dit doen ze door middel van de eigen fantasie over de jungle. Technisch doel: De leerlingen maken door middel van verschillende schilder methodes, stempels en sjablonen een zo dicht mogelijk gebouwde jungle. Beeldend doel: De leerlingen hebben aan het eind van de les een dicht bebouwde jungle gemaakt. Aan de leerlingen vragen wat nou eigenlijk het verschil is tussen de jungle en onze Nederlandse bossen?

Betekenis
Het thema van de opdracht is jungle. Het gaat over de bomen en de dieren in de jungle. We kijken naar een filmpje van madagaskar om ideeen op te doen en vragen op te roepen bij de leerlingen. 

Activiteit
We kijken eerst gezamenlijk naar het filmpje van madagaskar. Hierbij stellen we verschillende vragen (Start, onderzoek, analyse, speculatie en oordeel vragen). Nu hebben de kinderen ideeen van het uiterlijk van de jungle en kunnen ze dus aan de slag met de opdracht. 
De opdracht is als volgt:

De leerlingen krijgen een redelijk groot doek (A3) waarop de jungle wordt gemaakt. Dit doen ze door middel van sjablonen, stempels en verf. De bomen moeten zo dicht mogelijk op elkaar staan dit creëer je door deze technieken te gebruiken.

Vorm
Er wordt specifiek aandacht besteedt aan het beeld aspect compositie. Hoe is de indeling van het oppervlak? Het is heel erg dicht begroeit dus alle bomen staan dicht op elkaar en je ziet bijna niks, in de verte. 'Je ziet geen hand voor ogen'

Materiaal
We hebben een doek nodig ( 1 doek per leerling). Sjablonen van bomen, stempels van karton en verf. Dus onderleggers voor onder het doek, kwasten, bakjes met water, doekjes,verschillende kleuren verf & een schort voor ieder kind.

Beschouwing
Als beeld materiaal laten we als eerste een klein stukje film zien waar een jungle in voor komt zodat de kinderen een goed idee krijgen van hoe een jungle eruit ziet. 
Na dit filmpje en de afbeeldingen stellen we de volgende vragen:

Wat viel je op aan de jungle?
Welke kleuren worden het meest gebruikt?
Lijkt het op een bos in Nederland?

Werkwijze
De kinderen leren welke kleuren ze door elkaar moeten mengen om de juiste kleur de krijgen.  Dit laat ik eerst zien in de gezamenlijke instructie, en ik laat daarna de kinderen even uitproberen. Hierbij kan ik ze advies geven en vervolgens kunnen ze zelf aan de slag. Ook laten we zien hoe ze aan het werk moeten gaan met sjablonen en stempels. 

Onderzoek
De kinderen onderzoeken hoe je verschillende kleuren kunt mengen zodat je de juiste kleur krijgt. En hoe ze de verschillende schilder technieken kunnen gebruiken. 













 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten