donderdag 26 april 2012

Beeldende vorming 2D


Basisplan 2D les    




Gegevens student: Tessa Schaftenaar en Samantha Gaartman
Sectie: Beeldend Onderwijs
Groep: 3                       Aantal leerlingen: 18

Opdracht
De leerlingen hebben aan het einde van de les het uiterlijk van de jungle geschilderd op een redelijk groot doek. Dit doen ze door middel van de eigen fantasie over de jungle.

Betekenis
Het thema van de opdracht is jungle. Het gaat over de bomen en de dieren in de jungle. We kijken naar de  schilderijen om ideeën op te doen, maar het gaat vooral om de eigen fantasie.

Activiteit
We kijken eerst gezamenlijk naar het filmpje in de jungle. Hierbij stellen we verschillende vragen (Start, onderzoek, analyse, speculatie en oordeel vragen). Nu hebben de kinderen een beeld van het uiterlijk van de jungle en kunnen ze dus aan de slag met de opdracht. 
De opdracht is als volgt:

De leerlingen krijgen een redelijk groot doek (A5) waarop de eerst met potlood het uiterlijk van de jungle gaan tekenen. Ze gebruiken hierbij vooral de eigen fantasie . wanneer het potlood gedeelte klaar is komt er verf bij te pas. De leerlingen gaan dan de tekeningen met verf beschilderen. Hierdoor ontstaat er een doek met de afbeelding van de jungle die ze bij de opdracht van het 3D basisplan weer kunnen gebruiken.

Vorm
Er wordt specifiek aandacht besteedt aan het beeld aspect compositie. Hoe is de indeling van het oppervlak? De kinderen tekenen eerst op het doek de vormen van de jungle. De jungle is dicht begroeit dus moet het hele doek volkomen te staan met bomen en wateren etc..  Ze moeten in ieder geval 4 bomen op het doek hebben staan en 1 water bron.

Materiaal
We hebben een doek nodig ( 1 doek per leerling) . Teken materiaal . Dus potloden, gummen & linialen.
Verf spullen. Dus onderleggers voor onder het doek, kwasten, bakjes met water, doekjes,verschillende kleuren verf & een schort voor ieder kind.

Beschouwing
Als beeld materiaal laten we als eerste een klein stukje film zien waar een jungle in voor komt zodat de kinderen een goed beeld hebben van hoe een jungle eruit ziet. En ten 2de laten we de schilderijen/ afbeeldingen zien die we in het vervolg van onze blog laten zien.
Na dit filmpje en de afbeeldingen stellen we de volgende vragen:

Wat viel je op aan de jungle?
Wat is het belangrijkste wat er in een jungle voorkomt?
Welke vormen vallen je op?
Welke kleuren worden het meest gebruikt?

Werkwijze
De kinderen leren welke kleuren ze door elkaar moeten mengen om de juiste kleur de krijgen.  Dit laat ik eerst zien in de gezamenlijke instructie, en ik laat daarna de kinderen even uitproberen. Hierbij kan ik ze advies geven en vervolgens kunnen ze zelf aan de slag.

Onderzoek
De kinderen onderzoeken hoe je verschillende kleuren kunt mengen zodat je de juiste kleur krijgt.


Les fasen


Van te voren moeten de doeken voor de kinderen , schorten voor ieder kind, verf ( en alle verf spullen)
Ook het filmpje en de afbeeldingen moeten van te voren al gereed staan. 
Dan beginnen we de les met het filmpje. Hierover worden verschillende vragen gesteld. Hoe zag de jungle in het filmpje eruit? Wat viel je het meeste op? Welke kleuren heb je allemaal gezien? Waren er hoge bomen of juist hele lagen? Wat voor planten heb je gezien? Was er water? 

 
Dan deel ik aan ieder kind het doek uit waarop ze te werk gaan. De potloden (en teken spullen) hebben ze in het eigen laatje. De kinderen gaan nu aan de slag met het tekenen van de jungle op en doek. Wanneer er iemand klaar is kan diegenen naar mij toe komen om de rest van de spullen op te halen. Ik kan van te voren controleren of de tekening er goed uitziet en wat er eventueel nog aan toegevoegd kan worden. Nu kunnen de kinderen verder met het verven van de afbeelding. Ik loop rondjes door de klas om te helpen met het mengen van de kleuren, en eventueel het binnen de lijntjes verven. Reflectie vragen: Welke kleur wil je hebben? Welke kleuren moet je daar gebruiken om de juiste kleur te krijgen? De kinderen kunnen ook overleggen met elkaar, dus het is niet erg als er gepraat word.

Als iedereen klaar is laat ik om de beurt een leerling naar voren komen om het doek aan de klas te laten zien. De kinderen kunnen nu vertellen of ze het mooi vinden of niet , en wat zij misschien anders zouden doen. Ik vraag of ze kunnen vertellen welke kleuren er zijn gemengd en welke gewoon uit de fles komen. De doeken worden eerst achter in het lokaal gelegd op te drogen & vervolgens in de klas opgehangen ( dit gebeurt pas na schooltijd)

Beoordelingscriteria
                                                                                                   Aantal punten
1. Er zijn minimaal 2 kleuren gemengt                                           1          2

2. Er zijn minimaal 2 bomen zichtbaar                                           1          2

3. Er is minimaal 1 dier getekend                                                   1          2

4. De tekening lijkt op een jungle                                                   1          2

5. Het is in 2D getekend ( dus geen diepteverschillen)                   1          2





Beeldende vorming 1






Dit schilderij is uit de klassieke tijd
Het is en schilderij zonder diepte dus het is een 2D afbeelding

Beeldaspecten

Licht
In deze afbeelding is niet te zien waar het licht vandaan komt. De afbeelding van de tijger is  is omgeven met een lichtere kleur waardoor de tijger wel naar voren springt. In de tijger zelf zie je wel lichte plekken en donkere plekken. Dit geeft de strepen in zijn vacht weer.

Ruimte
De afbeelding zie je vanaf het vooraanzicht. De tijger in de afbeelding is vanaf de voorkant afgebeeld. De ruimte is redelijk benut. Om de tijger heen heb je nog veel plaats maar dit is opgevult met kleine tekeningetjes. 

Lijn
Er zijn verschillende lijnsoorten te zien maar vooral dunne en dikke lijnen. De lijnen geven de omtrek van de Tijger, zijn strepen ,zijn ogen , tanden , neus , en bek weer.
vorm
De vrom van de tijger is groot. Het is ook de enige afbeelding op de foto. Er omheen zijn kleinere dingetjes getekend.De ogen zijn in de vorm van een cirkel, de neus is in de vorm van een driehoek en de bek is in de vorm van een vierkant.

Kleur
De kleuren zijn diverse grijstinten. Er word alleen zwart, wit en grijs gebruikt. De kleuren zijn met potlood gemaakt en waarschijnlijk is er alleen maar grijs potlood gebruikt. De omranding is met geel gemaakt. Hier zijn ook weer kleuren gemengt omdat er licht geel en donker geel te zien is. De tijger springt echt uit de tekening omdat deze kleuren in verhouiding veel donkerder zijn dan de omlijsting.

Compositie
De tijger  zit op de voorgrond in het midden. Eromheen zweven dingen in de lucht. De tijger springt er echt uit. de ruimte is goed opgevult en de tekening is vol.

Textuur
Hier zie je de textuuir duidelijk in de haren van de tijger en de snorharen. Het zijn allemaal kleine lijntjes bij elkaar. en zo kun je goed zien dat het een harig dier is.

Bril van Parsons
Bij deze afbeelding heb ik gekozen voor het stadium 1: associatie en stadium 2 : voorstelling. Stadium 1 omdat de dingen die om de tijger heen zijn getekend niet echt duidelijk te zien zijn. Kinderen kunnen sommige dingen herkennen uit het dagelijks leven, en het is met een duidelijke kleur weergegeven.
Stadium 2 omdat de tijger juist weer erg herkenbaar is en op een realistische manier getekend is dus behoord het ook tot de fase : fotografisch realisme. De kinderen kunnen zien wat de afbeelding inhoudt maar de diepere gedachten erachter weten ze niet.


Vragen


Startvragen
Wat valt je als eerste op als je hier naar kijkt? Waarom?

Onderzoeksvragen
Wat gebeurt er op de tekening?

Analysevragen
Waar zou je het schilderij ophangen? in een kinderkamer, in een deftig huis of nog ergens ander?

Speculatieve vragen
Kun je bedenken wat er hierna gebeurde?

Oordeel
Zou je deze tekening boven je bed willen hangen?

Beeldende vorming 2





Dit is een schilderij uit de post moderne tijd. 
Het is een schilderij zonder diepte en dus een 2D beeld.

Beeldaspecten

Licht
Er komen geen schaduwen voor op het schilderij dus het is niet duidelijk waar het licht vandaan komt.
Ook zijn de kleuren van de achtergrond allemaal hetzelfde .

Ruimte
Het schilderij is vanaf het voor aanzicht te zien. En de tijger zit op de voorgrond dus erg dichtbij. De vrouw op de tekening is naast de tijger geplaatst . Van ruimtelijk inzicht of driedimensionale objecten is in deze afbeelding geen sprake omdat het een 2D afbeelding is.

Lijn
Lijnen zijn in het schilderij duidelijk zichtbaar. Je ziet dikke lijnen die de silhouet van de leeuw ,de vrouw, de bergen en de planten weergeven. je ziet dunne lijnen die de vormen van het figuur aangeven. Je ziet rechte en gebogen lijnen. En wanneer je de kleur uit de afbeelding weghaalt hou je en tekening over.

Vorm
De vorm van de tijger is erg groot vergeleken met de vrouw en de planten en de bergen. Vorm van beide hoofden ( zowel de tijger als de vrouw) is een cirkel. Het is duidelijk een getekende afbeelding. De planten hebben een puntige vorm.

Kleur
In het schilderij zijn de kleuren geel ,grijs, groen en rood duidelijk te zien . Geel en rood zijn hierin de primaire kleuren. Grijs is ontstaan door zwart en wit te mengen en groen is ontstaan door geel en blauw te mengen . Dit zijn dus de secundaire kleuren.

Compositie
De vorm tijger in geplaatst in het midden van het schilderij. De vrouw is aan de zijkant van de tijger geplaatst. De bergen zijn boven de tijger geplaatst en de planten er onder. Het schilderij is erg vol. er is bijna geen ruimte om er nog een extra plaatje bij te plaatsen.

Textuur
Je ziet een goede textuur in de 'baard' van de tijger. Je kunt zien dat het een harige baard moet voorstellen en dit hebben ze ook op een goede getekend.

Bril van Parsons

Bij deze afbeelding heb ik gekozen voor het stadium 2.: voorstellingen.
De kinderen kunnen bij deze afbeelding duidelijk zien dat het een tijger is. En in dit stadium is het de fase: Fotografisch realisme. Het is een realistisch afgebeelde tijger . De kinderen kunnen zien wat de afbeelding voorsteld maar weten niet wat de diepere inhoud erachter is. Ze weten of ze het mooi of niet mooi vinden.

Vragen

Startvraag
Wordt je nieuwsgierig als je dit ziet of bedroefd, of boos of bang of blij? en Waarom?

Onderzoeksvraag
Wat gebeurt er in het schilderij?

Analysevraag
Waar zou je het schilderij ophangen? In een kinderkamer, een deftig huis of nog ergens anders?Waarom?

Speculatievraag
Kun je bedenken wat er direct hierna gebeurde?

Oordeel
Zou je dit schilderij boven je bed willen hangen ? Waarom wel/niet?




Beeldende vorming 3




Deze afbeelding komt uit de moderne tijd.
Het is een afbeelding zonder diepte , dus een 2D beeld.


Beeldaspecten

Licht
In deze afbeelding is het niet goed te zien waar het licht vandaan komt omdat de afbeelding alleen van de tijger is. Er is voor de rest geen omgeving of iets te zien.
Het is wel een erg lichte foto en je ziet duidelijk verschil in de kleuren ( zwart, wit en grijs).

Ruimte
De afbeelding is zichtbaar vanaf het voor-aanzicht , en is van dichtbij afgebeeld. Het is een 2D afbeelding dus we zien alleen lengte en breedte. Ruimtelijk inzicht is bij deze afbeelding niet van toepassing. Het volume van de afbeelding is groot, de tijger neemt het hele schilderij in beslag en hij is niet eens helemaal te zien.

Lijn
Er zijn dunne lijnen die het silhouet van de tijger en zijn strepen aangeven. Deze zijn met zwart aangegeven. Er zijn golvende lijnen die de golvende strepen aan geven en die zijn neus weergeven. Er zijn verticale, horizontale en schuine lijnen die de vorm van de afbeelding weergeven.

Vorm
De afbeelding is weergegeven op een rechthoekig doek. De vormen zijn getekend en de tijger is groot afgebeeld. De ogen hebben de vorm van een cirkel en het in het hoofd zie je ook verschillende cirkelvormen.
Kleur
De kleur in de afbeelding is vooral zwart, wit en grijs. Heel duidelijk te zien is de kleur blauw omdat dat een vele kleur is. De primaire kleur is in dit geval blauw. Secundaire kleuren zijn : Zwart , grijs ( wit en zwart gemengt), en wit.
Je ziet dat er kleuren gemengd zijn doordat er grijs in de afbeelding voorkomt. Dit is gemengd met wit ( hierdoor worden de kleuren lichter). Ook de blauwe kleur is waarschijnlijk iets lichter gemaakt.

Compositie
De vormen die in de afbeelding voorkomen zijn: De tijger. de vorm van zijn ogen springen er meteen uit en die zijn ook duidelijk zichtbaar. Ook zijn neus en snorharen kun je duidelijk onderscheiden.

Textuur
De textuur is goed te zien in de haren van de tijger. Je kunt duidelijk zien dat het haren zijn dus de textuur is duidelijk dat het harig moet zijn. Ook de snorharen van de tijger zijn duidelijk afgebeeld .Je kunt hierbij ook weer goed zien dat het snorharen zijn.
 
Bril van Parsons

Ook bij deze afbeelding heb ik gekozen voor het stadium 2.: voorstellingen.
De kinderen kunnen bij deze afbeelding weer duidelijk zien dat het een tijger is. En in dit stadium is het de fase: Fotografisch realisme. Het is een realistisch afgebeelde tijger . De kinderen kunnen zien wat de afbeelding voorsteld maar weten niet wat de diepere inhoud erachter is. Ze weten of ze het mooi of niet mooi vinden.


 
Vragen

Startvraag 
Heb je zoiets al eens eerder gezien? Wanneer , waar?

Onderzoeksvraag
Heeft het beeld veel kleuren? Welke kleuren kun je allemaal opnoemen?
Wat is het belangrijkst op de afbeelding? En wat is minder belangrijk?

Analysevraag
Waar zou je de afbeelding ophangen? In een kinderkamer, in een deftig huis of ergens anders? En waarom juist daar?

Speculatieve vragen
Hoe kun je dit beeld spannender maken?

Oordeel
Zou je deze afbeelding in je eigen kamer willen hangen? Waarom wel/niet?













Geen opmerkingen:

Een reactie posten